zondag 23 oktober 2016

Ik vraag mij af... (2)



Eerste les opvolgers, woensdagavond.
Groot applaus ontvangen laat bij de deelnemers van mijn clownslessen altijd allerlei reacties zien. Sommige reacties zijn emotioneel. Menselijke reacties, zoals huilen, worden aangedreven door hun emotie. Een emotie ontstaat op de plaats waar verstand en lichaam elkaar ontmoeten en is de reactie van het lichaam op het verstand. Emoties zijn vaak alles bepalend maar de ervaring leert. Ik krijg nieuwe inzichten. Ik begin me bijvoorbeeld steeds vaker af te vragen of clowns eigenlijk wel emoties hebben...

Ik doe een spannende uitspraak: Laten we aannemen dat de clown geen emoties kent, tenminste, niet op de manier zoals wij, mensen ze kennen, doen en vormgeven. Toch herkennen we in het spel van de clown, emoties. Hoe zit dat dan?
Clowns herkennen de geluiden en bewegingen die bij de emotie hóren. De clown laat eigenlijk een waar geworden imitatie van de emotie zien. Met andere woorden: zijn lijf doét de emotie, maar hij ís zijn emotie niet. Daarbij weet een clown de expressie van de emotie zo 'waar' te maken dat het publiek hem gelooft en meeleeft alsof de emotie echt is en van dát moment. Anders gezegd, het is alsof de clown met zijn spel de emotie leegt en ontdoet van de psychologie die bij de mens vandaan komt. Hij laat daarbij de uiterlijke kenmerken van de volledig emotie bestaan door de emotie fysiek expressie te geven. De emotie is nu licht geworden. Conclusie: clowswerk is lichaamswerk. De clown manifesteert zich in het lijf.

Maar...
Om de emotie te kunnen uithollen, moet je als mens wel degelijk opzoek gaan naar je eigen emoties en weten waneer ze zich manifesteren en tevoorschijn komen. Je moet bovendien weten welke gedachte ze aanstuurt. Wanneer je een emotie denkt te ‘voelen’, start je het onderzoek in het lijf. Waar manifesteert de emotie zich in het lichaam en wát is voelbaar? Voel je gespannen schouders, een kloppend hart, bibberknieëen, kramp in je buik of hoor je je eigen overslaande stem? Heb je iets gevonden, Bingo!  Nu is het de kunst om deze lijfelijke sensatie toestemming te geven om te mogen blijven, graag zelfs! Elke manifestatie van spierspanning of ontspanning (wat emoties meestal alleen maar zijn) is namelijk HET materiaal om mee te spelen.

Emoties, ze zijn misschien wel het best te vergelijken met de brandstofraketten van de spaceshuttle. Ze zorgen dat de shuttle omhoog gaat en eenmaal los van de aarde hebben clowns ze, net als de shuttle, niet meer nodig om hoogte te blijven houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten